Billmate Inställningar
Navigera till “Inställningar -> Billmate inställningar.
2.1 Billmate ID
Här anger du din fyrsiffriga nyckel som du hittar när du loggar in på Billmate Online och klicka dig fram till Inställningar -> Integration -> Billmate API uppgifter.
2.2 Billmate hemliga nyckel
Här anger du din tolvsiffriga nyckel som du hittar när du loggar in på Billmate Online och klicka dig fram till Inställningar -> Integration -> Billmate API uppgifter
2.3 Hämta Adress
Här kan du välja om du vill aktivera “Hämta Adress” funktionen i kassan. Med “Hämta Adress”, behöver din kund bara att knappa in sitt person-/organisationsnummer och adressuppgifterna kommer att hämtas automatiskt.
2.4 Aktivera ordrar i Billmate Online när ordern får status complete
Om du sätter denna funktion som aktiv och har valt en anpassad godkänd orderstatus kommer en faktura/kortorder att bli aktiverad när den får valda statusen. På så sätt slipper du gå in och manuellt aktivera en order i online.billmate.se.
2.4 .1 Aktivera en kort/faktura/delbetalning order
Aktivera en reserverad Billmate betalning som är gjort med kort/faktura/delbetalning med att ordern markeras som Färdigbehandlad i WooCommerce.
1: För att en order ska bli aktiverad ska anpassad godkänd orderstatus sättas till ”Färdigbehandlad”
2: Gå till order redigeringsvyn genom att navigera till → WooCommerce → Order och klicka på den ordern du vill redigera.
3: I rutan orderdetaljer finns en markeringsruta med namnet Order status. Ändra status till ”Färdigbehandlad”. Klicka sedan på spara längst upp till höger på skärmen.
4: Om aktiveringen lyckat skapas en ny ordernotering med information om Billmate fakturanumret.
2.4.2 Avbryt kort/faktura/delbetalning order
Avbryt en kort/faktura/delbetalning order i Billmate i samband med att en order markeras som Avbruten i WooCommerce.
1: Gå till order redigeringsvyn genom att navigera till → WooCommerce → Order och klicka på den ordern du vill markulera.
2: I rutan orderdetaljer finns en markeringsruta med namnet Order status. Ändra status till ”Avbryt”. Klicka sedan på spara längst upp till höger på skärmen.
3: Om makuleringen lyckas skapas en ny ordernotering med information om Billmate fakturanumret.
2.4.3 Återbetala en order
För en kort/faktura/delbetalning order ska bli återbetald i samband med Billmate måste orderstatus i WooCommerce vara satt till Färdigbehandlad, dvs ordern i Billmate måste ha blivit aktiverad. För mer information hur du aktiverar en kort/faktura beställning finns detta i avsnitt 3.3. Återbetalning av en kort/faktura order fungerar inte att göra i WooCommerce om du har aktiverat ordern direkt i Billmate online. Direktbetalning där kunden blir debiterat direkt som Swish/Bank beställningar behövs ingen aktivering göras först på ordern.
1: Gå till order redigeringsvyn genom att navigera till → WooCommerce → Order och klicka på den ordern du vill återbetala.
2: Klicka på återbetalningsknappen som du hittar nedanför artiklarna till vänster. När knappen har blivit aktiverad kommer ett nytt textfält visas vid artiklarna där du kan redigera vad som ska återbetalas på ordern.
3: När du är klar med redigeringen trycker du på den blåa återbetalar knappen för att spara återbetalningen.
4: Om krediteringen lyckas skapas en kreditfaktura i online.billmate som automatiskt blir aktiverad. I WooCommerce skapas en ny ordernotering med hänvisning till vilket transaktionsnummer som återbetalningen genomförts.
2.5 Logotyp som visas på faktura
Här kan du bestämma vilken logo du vill använda på din faktura. Har du flera butiker med olika logotyper anger du det namn på den logo som ska gälla vid köp i respektive butik. Logotyperna laddar du upp i Billmate Online under ”Inställningar->Företagsuppgifter->Företagets logotyp”. Har du bara en logo så kan du lämna detta fält blankt.